Aktuellt

Den Svenska Gruvan – dags igen!

Under senhösten 2020 såg Den Svenska Gruvan dagens ljus. Gruvnäringens gemensamma röst med målet att nå ut till allmänheten, en allmänhet som alltför ofta är ambivalent inställd till om gruvnäringen verkligen behöver utvecklas. Här berättar Klas Nilsson, som leder Den Svenska Gruvans styrgrupp och till vardags är kommunikationsdirektör på Boliden om hur den första kampanjen togs emot och vad som är på gång.

Berätta, varför finns Den Svenska Gruvan?

– Världen står inte stilla. Klimatomställningen kräver mer metall och mineral och vi behöver fortsätta investera i både nya och befintliga gruvor för att klara av konkurrensen på en global marknad och inte minst för att säkerställa att de metaller och mineral som behövs för omställningen finns tillgängliga. Det behöver vi tydliggöra för allmänheten. Vi vet att det finns en ambivalens och en okunskap om vår bransch och vår roll i ett hållbart samhälle – därför skapade vi en gemensam röst för detta – Den Svenska Gruvan.

I höstas tog ni för första gången plats med annonser i kollektivtrafik och digitalt – framför allt i Stockholm, Göteborg och Malmö. Berätta hur gick det?

– Det togs emot väl. När vi jämför resultaten före och efter så märker vi att fler ställer sig positiva till gruvnäringen i Sverige. Vi ville berätta om hur metaller finns omkring oss i vardagslivet och det verkar ha gått fram. Det är dock ett långsiktigt arbete att påminna om att våra metaller och mineral är en del av vår vardag och att man inte ska ta dem för givet.

Och nu är det snart dags för nästa kampanj – vad blir det denna gång?

– Människan glömmer snabbt så nu är det dags att påminna igen. Vi tar med oss erfarenheterna från förra året och når förhoppningsvis ännu bättre resultat i år. Målet är att så många som möjligt kan förstå att när vi lyfter fram utmaningar med vår branschs förutsättningar för utveckling, tex tillståndsprocesser i Sverige så pratar vi egentligen om våra möjligheter att producera råvaror till grön teknik på ett säkert och hållbart sätt.

Var kommer jag att kunna se annonserna?

– Vi vänder oss främst till dem vi vet är mest ambivalenta till gruvnäringen. Därför tar annonseringen – såväl i printform som digitalt sikte på Stockholm, Göteborg och Malmö. Ser du oss inte beror det helt enkelt på att du inte är en del av målgruppen. Men sätt en like på vår Facebook – Den Svenska Gruvan så ser du såväl annonser som uppdateringar. Sprid gärna vidare!


Den Svenska Gruvan

> densvenskagruvan.se
Kampanjveckor:
24 maj – 6 juni
Bakom initiativet: Boliden, LKAB, Zinkgruvan, ABB, Epiroc, Sandvik och Svemin
Kontakt: Emma Härdmark, kommunikationschef Svemin


Tävling – vinn en t-shirt eller dekal från Den Svenska Gruvan

Svara på frågorna nedan så har du chans att vinna en gruvligt snygg t-shirt eller bilstreamer från Den Svenska Gruvan.

Hint – svaren kan gömma sig på densvenskagruvan.se 

  1. Hur många ton metaller och mineral kommer du att ha användning för under ditt liv?
  2. Ett jobb i gruvbranschen skapar hur många indirekta jobb?
  3. Tellur, vanadin, litium och nickel kallas ibland omställningsmetaller och är kritiska för omställningen – endast en av dessa bryts i Sverige idag. Vilket är det?

Maila dina svar till: info@densvenskagruvan.se Ange din hemadress och önskemål om storlek på t-shirt om du blir en av de lyckliga vinnarna. Skriv TÄVLING i ämnesraden.

Senast den 5 juni vill vi ha ditt svar.